Indicadors de Millora – Indicadors de resultats – Indicadors de procés
En aquesta pàgina trobareu algunes indicaciones i idees quan creem els indicadors.
Per la mesura del rendiment utilitzem sovint indicadors per veure com evoluciona i com milloren els nostres processos. Per definir correctament un indicador necessitem per tant processos ben definits i un objectiu clar del què volem en el nostre procés.
El aconseguir unes fites determinades son de fet el èxit del què busquem. Sovint les fites dels diferents departaments en una organització poden ser diferents:
- Indicadors de qualitat (ex: nombre de defectes cada mil productes servits, nombre de productes retornats)
- Indicadors de servei (ex: temps entre la entrada d’una comanda i la sortida del producte, temps entre la aparició de la intenció de comprar i la obtenció del producte, temps d’espera)
- Indicadors de producció (ex: nombre de processos que acaben amb èxit, eficiència de processos, comandes en espera)
- Indicadors financers (ex: evolució del cash flow de l’empresa, inventaris)
- Indicadors de vendes (ex: increment de vendes en un any, cartera de comandes)
- Indicadors de compres (ex: nombre de proveïdors, preu d’un subministrament significatiu)
- Indicadors de satisfacció de l’usuari (ex: resultats d’enquestes)
- Indicadors de satisfacció del treballador (ex: resultats d’enquestes a l’usuari i satisfacció del servei rebut)
- Eficiència en el treball (ex: nombre de treballadors destinats a un procés, rapidesa en acompliment de processos, absentisme)
- A dades.cat us ajudem a definir processos i a implantar un sistema d'indicadors.
Per això és important trobar indicadors també que ens guiïn cap a trobar una fita comú a la organització. Normalment aquest objectiu comú estarà marcat en la nostra carta de servei o filosofia de la organització. No és pas fàcil poder definir un indicador que aglutini tots els interessos i ens encamini cap a una millora comuna, uns indicadors vàlids per tots:
- Indicadors de l’organització
Els indicadors han de tenir unes fites que segueixin la premissa d’SMART (Intel·ligents en anglès). Han de ser:
- Específics,
- Mesurables,
- Aconseguibles,
- Rellevants i
- Temporals (limitats en el temps).
Tanmateix, els indicadors ens serveixen per mesurar la nostra millora però també per comparar-nos amb la resta (benchmarking). Son útils l’ús dels:
- diagrames de Pareto,
- els mapes d’indicadors,
- els mapes tecnològics,
- els gràfics de bombolles,
- els QFD,
- els posicionaments per percentils o
- els llistats de classificació (magic formula)
per veure on ens trobem.